Комбат Семенченко оприлюднив нову стратегію територіальної оборони України

Ділитися турбота!

Засновник добровольчого батальону “Донбас” Семен Семенченко поділився баченням  нової доктрини національної безпеки України.

Як зроби так, що б Україна і українці жили в безпеці? Як зробити так, щоб армія Росії, яка перевищує нашу в кілька разів за чисельністю і бюджетом, не загрожувала Україні Повернути атомну зброю – на це потрібно колосальна воля, колосальні кошти і здатність пробиватися через міжнародні санкції. Але є дещо ще – не гірше ядерної зброї. Правда він вимагає обов’язкової участі Держави.

Трішки історії. Після революційних подій 2014 року Росія вчинила акт військової агресії проти України. Керівництво Збройних Сил України було не готове і не здатне захистити країну. Обороною країни стали займатися військові добровольці і волонтери. Після цих подій війна з Росією поступово набувала форми замороженого конфлікту. За ці роки наша влада так і не ініціювала потрібних реформ в системі оборони і Збройних Силах, послабила роботу волонтерських організацій і, фактично, розвалила добровольчій рух. На даний момент Україна не має чіткого розуміння, як вона буде оборонятися в разі наступного акту агресії. Відсутня стратегія оборони і найближчим часом, і в перспективі.

 

Все це призводить до необхідності повного концептуального реформування системи оборони і правильної організації системи захисту країни. І почати потрібно з позначенням загроз і ризиків. Головним питанням для України не є «Чи зробить Росія новий акт військової агресії?» Питання – КОЛИ Росія зробить новий акт агресії. Це питання тільки часу.
Зараз країна-агресор діє старими імперськими методами і не використовує нічого нового. Першим завданням агресора є поділ України і розчленування її суспільства. В Україні існує безліч різних соціальних груп. Завдання Росії – не допустити об’єднання цих соціальних груп навколо єдиної української ідеї. Росія майже безперешкодно діє зсередини нашого суспільства, розділяючи українців за політичними, культурними, релігійними, соціальними, етнічними і національними критеріями, щоб мати на наше суспільство максимально негативний вплив. Ще одна слабка точка – молодь. Здебільшого вона індиферентна. У більшості відсутній інтерес до оборони країни. І в сучасному світі її приваблюють зовсім інші питання. Мета пропаганди РФ – не привести до влади відкрито проросійське керівництво (це викличе повстання). І не перемогти Україну військовим шляхом (це останній акт агресії). А розділити і контролювати Україну, роблячи її поступово слабкішою.

Щоб правильно організувати систему оборони необхідно не тільки зміцнювати підрозділи в зоні бойових дій. А вибудувати три стратегічних рубiжа.
1. Deterrence (Стримування, залякування) – це коли маленька країна створює таку систему оборони, при якій велика країна-агресор усвідомлює, що в разі нападу, вона завдасть собі непоправної шкоди.
2. Безпосередня оборона – необхідно створити правильний план і систему оборони. Залякування не працюватиме, якщо буде відсутня правильно вибудувана оборона.
3. Опір – потрібно врахувати, що противник може нас перевершувати, і в разі, якщо наша оборона не витримає – необхідно організувати максимально довгостроковий опір.
Якщо всі три системи працюють правильно, в такому випадку і перший пункт – залякування – буде працювати ефективно. Щоб ефективно захиститися від російської загрози одних ЗСУ буде явно недостатньо. Потрібно, щоб весь народ брав участь в обороні країни і був до цього підготовлений. Національна Служба – це відома практика в світі, при якій створюється ефективна система тренінгу і резервної системи, яка відповідає всім загрозам. Крім того, це дозволяє об’єднати країну (особливо молодь) навколо спільних цінностей. Необхідно зрозуміти, що ні одну з існуючих систем неможливо скопіювати. Потрібно створити систему, яка найкраще підійде для України.
Фінляндія – більш ніж 100 років досвіду роботи Національної Служби. Вона практично перемогла СРСР в Північній війні (Зимовій війні), використовуючи дану систему. Після цього ні СРСР, ні РФ, не думали нападати на Фінляндію.

Ізраїль – має систему тотальної оборони. Зміг створити такі Сили Оборони, які не тільки обороняються, але і переходять в наступ і самі нападають на своїх супротивників.

Швейцарія – зуміла зберегти нейтралітет і побудувати ефективну систему народної оборони.

Південна Корея – після Корейської Війни стала позитивно розвиватися. В тому числі, завдяки тому, що громадяни Південної Кореї беруть участь в Національній Службі Оборони.
Сінгапур – маленьке багате місто-держава в Азії. Має найсучаснішу Національну Службу з точки зору швидкості, ефективності та передових технологій.
Естонія і Литва – яскраві наприклади, коли пострадянські держави створили ефективну систему Національної Служби і Резерву (Ліга Оборони). Крім військових загроз вони реагують і на соціальні загрози.

 

 

 

Національну Службу стали впроваджувати і арабські країни для відповіді на загрози з боку ісламського радикалізму. ОАЕ тому яскравий приклад.

Важливо зрозуміти, що, в тому числі, і тому, що ці країни мають хорошу систему Національної Служби, вони мають розвинену економіку, соціальну структуру і громадянське суспільство. Якщо ми будемо вчитися на цих успішних прикладах, ми створимо ще більш ефективну систему.
Нижче ми більш детально проговоримо про те, якою має бути Національна Служба України.
Отже. Як ми вже і говорили – головне питання для безпеки України не “А чи почне повномасштабну агресію РФ”? Головне питання – “Коли РФ почне повномасштабну агресію?” І ми повинні бути готові до того що наші збройні сили будуть набагато слабкіше. Національна служба – це та “атомна зброя”, яка, при правильному використанні, не допустить реалізації цього сценарію.

 

1. Як воно повинно бути (бачення)
Національна Служба зробить Україну сильнішою, створить умови ефективної системи оборони і об’єднає суспільство.
2. Що нам потрібно отримати:
Ефективна система тренування Національної Служби, де бере участь вся молодь. Ефективна система військового резерву, яка забезпечує ешелонну підтримку Збройних Сил України, захист країни і територіальну оборону, довгостроковий опір. Компактні професійні Збройні Сили. Участь у Національній Службі – як частина національної культури і традиції, яка переходить від батьків до дітей. Економічна і освітня системи країни отримає розвинених і дисциплінованих молодих людей (як результат роботи в Національній Службі).

3. Головна мета – розробити ефективну систему Національної Служби, правильну систему професійної підготовки та резерву, яка крім підготовки буде підтримувати не тільки суспільство, але розвиток економіки і бізнесу.
4. Цінності Національної Служби – лояльність до України, лідерство, дисципліна, професіоналізм, бойовий дух, моральна етика, турбота за побратима і посестру, безпека.


Стратегічні цілі
Мета – Національна Служба буде працювати не тільки для військово-оборонних цілей, а й для соціальних, економічних, освітних, розвитку бізнесу, а також для багатьох інших секторів нашої країни. Політична і державна мета – об’єднати країну і її молодь під однією ідеєю, яка буде в себе включати оборону країни. Військова мета – створити систему ефективної підготовки для Національної Служби і ефективну службу військового резерву. Соціальна мета – об’єднати різні соціальні та етнічні групи навколо однієї ідеї, незалежно від їх минулого, релігійних або інших переконань. Підготовка молоді та виховання в ній дисциплінованості і навичок незалежного життя. Відродження традиції, коли справа оборони країни передається від покоління до покоління. Розвиток людського потенціалу.

Економічна мета – економічно-правильна інвестиція в молодь. Українська економіка отримає добре дисциплінованих, патріотично налаштованих молодих людей, які будуть ефективні як в державних структурах, так і в бізнесі. Освітня мета – сама по собі Національна Служба і програма підготовки є програмою освіти. Правильний підбір потрібних людей буде підтримувати державну освітню систему, щоб державне фінансування отримували люди, які є лояльними до держави і в майбутньому будуть корисними для країни. Розвиток бізнесу (в тому числі, державного) – потрібно врахувати, що Національна Служба буде підтримувати, а не заважати бізнесу, особливо, під час призову та мобілізації. Будь-який бізнес може отримати дисциплінованих і тренованих молодих людей. Також створиться альтернативна служба для тих, хто не буде брати участь в саме військової підготовки.


Загальні поняття Національної Служби
Типи Національної Служби:
1. Військова Національна Служба – найважливіший елемент, де відібрана найкраща молодь (фізично, інтелектуально і психологічно), яка буде брати участь у військовій підготовці та військовому резерві.
2. Безпекова служба – люди, що не будуть відібрані для військової підготовки, будуть займатися безпекою, охороною стратегічних об’єктів, підтримувати безпеку країни і цивільний захист.
3. Альтернативна Національна служба – люди, які з тих чи інших факторів не потрапляють у військову службу і службу безпеки. Вони будуть виконувати соціальні завдання.


Військова Національна Служба:
1. Військова підготовка:
Базова військова підготовка (тренінг) – коли з цивільної особи виховується дисциплінований солдат, з нього – боєць (6-12 місяці).
• Базова підготовка (2-3 місяці).
• Спеціальна підготовка – всі повинні пройти підготовку за своєю спеціальністю, щоб вибрати військову кваліфікацію (1-2 місяці).
• Служба в підрозділі – з підготовлених бійців і фахівців створюються підрозділи (2-3 місяці).
• Підготовка лідерів – така велика система вимагатиме великої кількості лідерів, які стануть командирами відділень, взводів, рот і так далі. Будуть відібрані по особистих, психологічних, розумових, фізичних якостях, які будуть тренуватися за спеціальними програмами.
• Військова служба для жінок – добровільна служба для жінок, які фізично, психологічно і інтелектуально зможуть виконувати ці функції.
• Професіонали та особливо обдаровані люди – дати можливість цим людям виконувати свою особливу роботу в інтересах оборони країни.
• Система менеджменту персоналу, відбору та зарахування – необхідний відбір молодих людей ще зі школи.

2. Військовий резерв:
Резерв швидкого реагування (1 резерв) – люди і підрозділи, які мають найякіснішу підготовку, екіпіровку і озброєння. Вони приходять в першу чергу для підтримки Збройних Сил України.

Основний резерв (2 резерв) – резервні формації і підрозділи, які будуть займатися обороною країни і проходити тренування щороку. Територіальний резерв (3 резерв) – розподіляються за місцем проживання, формуючи місцеві територіальні підрозділи. Матимуть великий досвід і не вимагають інтенсивних тренувань. У разі військового конфлікту – виконуватимуть завдання на своїй території. Чим ближче до лінії війни – допомагатимуть військовим, ближче до тилу – захищатимуть країну диверсійними та іншими діями, допомагатимуть здійсненню мобілізаційного плану. Здійснюватимуть ешелонну оборону країни.

Служба безпеки
Друга для країни служба за важливістю і пріоритетом, де молоді люди також пройдуть коротку військову підготовку, вчитимуться охороні об’єктів і будуть нести службу для охорони стратегічно важливих об’єктів і підтримки громадського порядку. У воєнний час також створюють резервні підрозділи безпеки і будуть в розпорядженні територіального резерву.
Альтернативна служба
1. Соціальна служба.

2. Підготовка резерву для державного управління та обслуговування стратегічно важливих структур і підприємств.
Щоб провести цю реформу потрібно здійснити чотири стратегічних завдання:
1. Стратегічний огляд збройних сил і інших збройних формувань, де ми визначимо, якого розміру будуть професійні Збройні Сили, і які завдання вони будуть виконувати. Даний огляд необхідно проводити реально (а не робити імітацію як за часів Порошенка) і це буде закрита інформація в розпорядженні Міністерства Оборони або Генштабу.
2. Виходячи з цього, потрібно створити повну стратегію Національної Служби, яка буде включати в себе план імплементації всіх вищевказаних положень.
3. Підібрати інструкторів для Національної Служби і почати їх підготовку.
4. Прийняти відповідне законодавство (всі законопроекти на цю тему, які вносилися до Верховної Ради за останні 5 років, були заблоковані Порошенком).
Щоб це здійснити, потрібно визначити всі зацікавлені сторони і систему управління даними проектами:
1. Спонсор проекту (обов’язкова наявність представницького мандату і воля до дії).
2. Керівну групу, яка буде приймати всі важливі рішення, команду проекту, яка буде всі ці проекти і стратегію синхронізувати.
3. Робочі групи, які будуть створювати елементи стратегії за напрямами і спеціальностями.
4. Окрема експертна група.
5. Управління, коли буде чітко і ясно визначено командний ланцюг, ролі і обов’язки.
6. Ресурси для здійснення проекту.
Експертно-аналітична рада з питань безпеки і оборони (наша неурядова організація, чию концепцію національної служби я виклав в блозі) вже підібрала фахівців в окрему експертну групу. Останній проект, який був реалізований даними фахівцями – це створення Національної Служби в ОАЕ. Вважаю, що реалізація подібного проекту можлива тільки при залученні до цієї справи представників добровольчого руху, які з нуля організовували подібні структури в 2014 році. Вони – єдині, хто мають досвід організації цього. Ще раз. Головне питання – не «Чи буде Росія здійснювати новий напад на Україну?»

Головне питання – «Коли цей напад станеться».

Якщо не відбудеться політичної капітуляції України, якщо реально будуть реалізовані обіцяні реформи, якщо рівень життя людей почне рости, то цей напад станеться досить швидко. Тому що успішна Україна – вирок всієї олігархічної системи, побудованої в Росії. Якщо Держава, маючи нинішній високий кредит довіри від суспільства, не прийме екстраординарних заходів зі створення Національної Служби, нам доведеться розгортати систему партизанської війни вже після наступного нападу Росії в умовах хаосу, браку часу і ресурсів. Добровольці 2014 року готові до цього. Однак, це точно найгірший з існуючих нині сценаріїв.

Коментарі